Een soort frangipanecake met daarop een laagje pudding dat wordt afgebrand zoals bij crème brûlée. Klinkt fantastisch toch? Dit heerlijke recept kwamen we online tegen en we konden niet wachten om het zelf uit te proberen. We maakten het recept, maar kwamen al snel tot de vaststelling dat de frangipane te zacht was om de pudding goed te dragen. Het eerste resultaat was daardoor niet helemaal wat we hadden gehoopt. Daarom pasten we het recept grondig aan en gingen we opnieuw aan de slag. Bij de tweede bakpoging kregen we wel mooie, duidelijke laagjes tussen de frangipane en de crème, wat zorgde voor een veel beter eindresultaat. Om dat geslaagde resultaat ook mooi in beeld te brengen, namen we nog enkele nieuwe foto’s.



Nodig voor 1 taart
- 1 rol kant en klare bladerdeeg
- 120 g amandelpoeder
- 110 g boter
- 110 g suiker
- 60 g bloem
- 2 eieren
- 2 el rum
- (1 kl amandelextract) als je dit in huis hebt
- 3 á 4 el rietsuiker voor de afwerking
Crème
- 450 ml melk
- 1 ei + 1 eidooier
- 90 g suiker
- 30 g maizena
- 45 g boter
- 1/2 vanillestok
Doen
- Bodem Verwarm de oven op 180 graden.
- Leg het vel bladerdeeg in de taartvorm en prik met een vork enkele gaatjes in de bodem.
- Leg een vel bakpapier bovenop het deeg en strooi er een flinke laag baklinzen of bakgewichtjes over. Bak gedurende 15 minuten in de oven, haal daarna uit de oven en verwijder het bakpapier en de linzen of bakparels
- Frangipane. Meng alle ingrediënten voor de frangipane in één kom tot een glad en romig beslag zonder klontjes. Verdeel de frangipane gelijkmatig over de voorgebakken bladerdeegbodem.
- Vanillecrème. Snijd de vanillestok overlangs doormidden en schraap met een mespunt de zaadjes eruit, voeg deze samen met de lege peul toe aan de melk en breng dit voorzichtig aan de kook.
- Klop in een andere kom ei, eidooier, suiker en maïzena glad tot een egaal mengsel.
- Giet een beetje van de warme melk bij het eimengsel en roer goed door zodat het mengsel op temperatuur komt.
- Voeg dit mengsel terug bij de kokende melk en breng het geheel al roerend opnieuw aan de kook tot een dikke pudding ontstaat.
- Roer er tot slot boter door en verdeel de crème over de frangipane.
- Bakken en afkoelen. Bak het gebak ongeveer 30 minuten in de oven op 180 graden tot de bovenkant mooi goudbruin en stevig is.
- Laat het gebak volledig afkoelen zodat de lagen goed kunnen opstijven.
- Afwerken. Bestrooi de bovenkant met een dun laagje rietsuiker en brand dit voorzichtig met een keukenbrander tot een krokant karamellaagje zoals bij een crème brûlée.
- Geniet!




Een recept van Kris Kookt geprobeerd? Laat het mij dan weten. Ik ben super benieuwd naar jullie kookkunsten. Dit kan via Instagram, gebruik de hashtag #KrisKookt.



Dit ziet er zeer lekker uit. Mijn vraag : ik heb geen brander. Kan ik eventueel de taart even onder de grill zetten of beter niet ?
( Jouw recept rabarbercake is hier zeer geliefd ! )
Gr
Hoi Kathleen,
Bedankt voor uw berichtje.
Leuk te horen van de rabarbercake.
Ik zou dit gebak dan eten zonder te branden. De combinatie van de frangipane en crème is sowieso al lekker.
Dat gebrand laagje geeft iets extra, maar ook zonder is dit al heel lekker.
Ik ben alvast benieuwd wat jullie van het resultaat vinden.
Leuk zo een snel antwoord. Ik probeer het recept uit.