Schelvis - Vinaigrette karnemelk - Postelein - Venkel
Blog

Vis – 6 x lekkerste & gezondste visgerechten

#ADV. Wil je wat vaker vis eten? Goed idee, want vis is nu eenmaal heel gezond. Volgens het Voedingsinformatiecentrum is één keer per week vis eten dan ook een goede gewoonte. Wij zetten de lekkerste gerechten met de meest gezonde vissoorten voor je op een rij:

Gelakte zalm met groentespaghetti en koriander 

Zalm is een erg gezonde vis vanwege de vele omega 3-vetzuren die hij bevat. Met laksaus op basis van gember en sojasaus geef je deze lekkere vis een heerlijk Oosters tintje. Ook koriander en sesamzaadjes geven dit gerecht een op-en-top een Oosters karakter. Je serveert de vis op een bedje van gebakken rode ui, peultjes, courgetti en wortelspaghetti. De zachte, zoetige smaken van deze groenten combineren heerlijk met het uitgesproken Oosterse van de zalm. Lekker! Tip: gebruik kokosbloesemsuiker als gezond alternatief voor basterdsuiker. Als je geen snelle koolhydraten wilt binnenkrijgen, bijvoorbeeld omdat je wilt afvallen, kun je de zalm bakken met alleen geraspte gember en knoflook

Pasta alla puttanesca met aubergine 

Ansjovis is nog zo’n lekker visje met gezonde omega 3-vetzuren. In dit recept voeg je de vis toe aan een heerlijke combi van Italiaanse smaken. Wat dacht je bijvoorbeeld van kerstomaten, olijven, kappertjes en knoflook? Gebruik volkoren spaghetti om meer gezonde vezels binnen te krijgen of vervang de pasta door courgetti of pasta van spaghettipompoen als je minder koolhydraten wil eten. Nog wat verse peterselie, basilicum en oregano erover en je kunt genieten van de rijke smaken van de Mediterrane keuken. 

Pasta puttanesca met aubergine

Rode curry met vis balletjes 

Deze lekkere rode curry met visballetjes is een feest voor je smaakpapillen. De romige smaak van kokosmelk zorgt samen met de mix van verschillende groenten en knapperige visballetjes voor een gerecht waarvan het water je in de mond loopt. Deze Oosterse maaltijd met pit is bovendien erg voedzaam en gezond. Kokosmelk levert namelijk veel gezonde vetten, de visballetjes zorgen voor veel eiwitten en de verschillende groenten voegen daar vezels, vitamines en mineralen aan toe. Wortels leveren veel vitamine A, doperwten zijn een rijke bron van foliumzuur en paprika bevat van alle groenten het meeste vitamine C. Hier vind je nog meer groenten met deze gezonde vitamine voor als je je inname nog wilt verhogen. Tip: Als je snelle koolhydraten wil vermijden, kun je in plaats van panko broodkruim ook gehakte noten, kokosvlokken of kokosmeel gebruiken

Rode curry met vis balletjes en rijst

Vispannetje met paprika, kikkererwten en feta 

Een vispannetje is een traktatie die je niet snel vergeet. Voor dit recept gebruik eiwitrijke vissoorten als kabeljauw en pladijs. Met scampi voeg je nog meer verzadigende eiwitten toe. Bovendien geven deze grote garnalen het gerecht een heerlijke smaak. Samen met feta, tomaten, paprika en kikkererwten heb je een uiterst smaakvolle en voedende maaltijd om jezelf en anderen mee te verwennen. Geniet ervan!

Vis pannetje met paprika, kikkererwten en feta - Bewuste Visweek

Thaise kokossoep met rode curry, kabeljauw en scampi 

Niets lekkerder dan de combinatie van curry, kokos en vis. Voeg daar nog groenten aan toe voor een lekkere bite en je hebt een heerlijk Oosters gerecht vol gezonde voedingsstoffen. Deze smakelijke soep is heerlijk vullend door de rijke hoeveelheid vezels, de gezonde vetten uit kokosmelk en de vele eiwitten die de verschillende vissoorten leveren. Citroengras en limoen geven het geheel een frisse touch en koriander zorg voor een typisch Oosterse smaak. Enjoy! 

Thaise kokossoep met rode curry, kabeljauw en scampi

Schelvis met vinaigrette van karnemelk, postelein en venkel

Dit smakelijke gerecht met schelvis toont super chique uit en straalt tegelijkertijd eenvoud uit. Bovendien is het heel gezond, want het bevat gezonde eiwitten en is ook nog eens rijk aan het mineraal jodium. Schelvis bevat bovendien weinig kwik en andere zware metalen in vergelijking met andere vissen. Het chique karakter krijg je door de vis te serveren in een vinaigrette en hem te besprenkelen met een olie van postelein. Door dunne schijfjes venkel even met een crème brûlée brander aan te branden, blijft het verse karakter van deze groente behouden en heb je toch de smaak van gebakken groente. Met wat venkelgroen erbij maak je het gerecht helemaal af en voeg je nog een kleine portie vezels, vitamines en mineralen toe.

Print Friendly, PDF & Email

Share This:

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *